Afgelopen week was het grotendeels aardig weer, met een paar onweersbuitjes tussendoor. We hadden donderdag afgesproken bij mijn schoonouders, om weer een potje HeroQuest te spelen, en daarna lekker samen te eten. Gelukkig was het weer die dag mooi (het heeft maar heel eventjes wat gemotregend), dus konden we lekker buiten zitten, onder een partytent.

De queeste die wij gingen ondernemen bracht ons viertal helden naar een oude verlaten dwergenburgt. Het spel begon al goed, in de eerste kamer viel zowel de dwerg als de barbaar in een val. Elly de elf pakte het voorzichtiger aan, en wist enkele vallen op voorhand te vinden en onschadelijk te maken. Na deze eerste hindernis en enkele goblins, die snel het loodje legden, kwam het viertal helden in de gang die de centrale kamer omcirkeld. De dwerg nam het linker pad, de barbaar, gevolgd door de elf, nam het rechter. De magiër bleef op veilige afstand in de gang staan.
In de zijgangen die op de centrale gang uitkwamen bleken aan iedere kant twee skeletten op wacht te staan. De barbaar haalde met zijn worp net niet genoeg stappen om tot bij het eerste skelet te geraken. De dwerg wel, maar werd door een speerval geraakt, en kon daardoor niet direct aanvallen. In de volgende rondes werden aan beide zijden van het bord de skeletten vermorzeld. De dwerg was hier doeltreffender in, want hij kon al naar de centrale kamer toe, terwijl de barbaar en de elf nog met beide skeletten in gevecht waren.
Vol vertrouwen dat zij de booswichten vast wel snel de baas zouden zijn, opende de dwerg voorzichtig de deur naar de centrale kamer. Daar stond hij oog in oog met maar liefst vier chaos krijgers. Het zweet brak hem al uit. De magiër begon alvast door zijn spreukenboek te bladeren op zoek naar een goede bezwering. De dwerg dacht dat hij vast niet zoveel pech kon hebben om weer in een val te lopen, dus rende hij op de krijger aan zijn linkerkant af, om die meteen aan te vallen, en viel prompt weer in een valkuil. Enig gevloek klonk uit de kuil.
De beurt was aan de boze krijgers, en die vielen meteen de dwerg en de magiër aan. Beide helden wisten hun aanvallen af te weren.
Inmiddels hadden de barbaar en de elf eindelijk de skeletten verslagen, en de elf haastte zich via de gang naar de magiër, om deze te helpen. De barbaar koos voor de direkte aanpak, en positioneerde zich voor de deur aan de andere zijde van de kamer.
De magiër wist met zijn staf de chaos krijger die hem belaagd had te verslaan, en nam wat afstand. De elf ging in de deuropening staan om met haar kruisboog te kunnen schieten op de krijgers in de kamer. De dwerg viel een tweede krijger aan, en wist ook die te verslaan. Toen de beurt aan de krijgers viel, viel er een de dwerg aan, die 2 rake klappen moest incasseren, waardoor hij met de 3 punten die hij eerder al kreeg van de vallen op nog maar 2 levenspunten kwam te staan. De barbaar moest zich ook verdedigen tegen een slechte krijger, maar had meer geluk, en wist de slagen af te weren.
In de volgende ronde konden de helden de laatste krijgers gelukkig nog net verslaan, en de magiër gebruikte snel een spreuk om de dwerg weer 4 levenspunten te doen genezen. Een zoekactie in de centrale kamer leverde nog enkele vallen op, die onschadelijk werden gemaakt.
In de volgende ruimte stond een goblin te wachten. De dwerg had inmiddels genoeg van al die vallen, en deed maar een enkele stap in de kamer. De elf kon haar kruisboog op afstand gebruiken en wist de goblin eenvoudig uit te schakelen. Daarna kon de kamer onderzocht worden op vallen, en een deel van het plafond stortte vlakbij in, maar deed geen schade. Een zoektocht naar verborgen schatten leverde geen buit op, maar een fimir, die in een hinderlaag had liggen wachten. De barbaar (die de zoektocht deed) moest zich gelijk verdedigen, en leed 1 punt schade. Daaropvolgend werd de fimir een kopje kleiner gemaakt, en konden de helden naar de volgende ruimte.
Daar wachtten hen twee mummies. Nadat deze ook verslagen waren, kwam het viertal in een lange gang. De deur naar buiten was al zichtbaar, maar nieuwsgierig als ze waren, wilden ze eerst nog de overgebleven kamers onderzoeken voor eventuele waardevolle spullen. De barbaar kon in zijn beurt nog net een blik werpen in een brede gang, maar zag daar niets. De magiër liep dapper de gang door, om tot zijn grote schrik oog in oog te komen staan met 4 fimir! Hij kon nog net een spreuk gebruiken om er 1 uit te schakelen. De dwerg en de elf lagen wat achter, en haastten zich achter de magiër aan, maar konden maar 1 fimir uitschakelen. De beurt daarna werd de arme magiër door de laatste twee fimir aangevallen, en elk wist 2 punten schade te doen, wat fataal bleek voor de magiër, die nooit zware beschermende uitrusting kon dragen. Onthutst keken de andere helden toe, en namen wraak op de laatste twee fimir.
Er bleven nog twee ruimtes over in de burgt, en de twee zombies en enkele goblin die zich daarin verschuild hadden, hebben het niet kunnen navertellen. De dwerg vond nog wat goudstukken en een oude helm in een verborgen ruimte, maar toen moest het overgebleven drietal toch verder, en verlieten ze zonder hun vriend de magiër de donkere hallen. Op naar het volgende avontuur!

Na dit spannende potje HeroQuest, aten we samen gezellig buiten een heerlijke maaltijd. Daarna zijn we binnen gaan zitten, en hebben we nog een bordspel uitgeprobeerd, dat ik onlangs gekocht had. Het spel heet Atmosfear, en wordt gespeeld met een DVD. De bedoeling is om met je pion over een bord te bewegen, en daar 6 verschillende sleutels te vinden, waarna je naar het midden van het bord moet gaan, om daar je grootste angst te overwinnen. Ondertussen wordt het je lastig gemaakt door de (slecht nagesynchroniseerde) grafmeester, die op onverwachte tijden op het TV scherm verschijnt en degene die dan aan de beurt is tegenwerkt, of juist een zetje in de goede richting geeft. Soms laat hij je een ander kiezen om te hinderen. Verder loopt er een tijdklok die aftelt op de TV, en als die op 0 staat, verliest iedereen en wint de grafmeester (die trouwens veel weg heeft van de Emperor uit Star Wars). Er zijn ook opdrachtkaarten die je kunnen helpen om sleutels te vinden, en de sleutels vliegen echt van de ene speler naar de andere, dus er valt geen pijl te trekken op wie er het beste voor staat. En door de tijdklok gaan de beurten in enorm tempo na elkaar door. Al met al een leuk spel, dat door de hektiek en de grafmeester veel lachmomenten kent.

Deel dit met je vrienden:
  • Print
  • Hyves
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Google Bookmarks
  • del.icio.us
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • Add to favorites